Du har hört talas om litiumbatterier, men vad finns
på marknaden?
Varför är det olika priser för liknande produkter?


Vad kan du förvänta dig att få på köpet?
Vad är viktigt att tänka på när man investerar i nya batterier?

Skandinavisk Batteriimport har under många år levererat specialiserade litiumbatterier till husbilar, båtar och stugor. De arbetar nära deras strategiska partners för att förbättra och anpassa de produkter de säljer till den nordiska marknaden. Resultaten har varit så bra att de tidigt valde att sätta ett eget namn på många av de produkter de säljer - Skanbatt.


Du har hört talas om litiumbatterier,
men vad finns på marknaden?
Varför är det olika priser för liknande produkter?


Vad kan du förvänta dig att få på köpet?
Vad är viktigt att tänka på när man investerar i nya batterier?



Så vad är bra att veta om litiumbatterier för husbil, båt och stugor?



Som det mesta i världen är pris ofta förknippat med kvalitet, support och garanti på produkterna.

Kvaliteten på batterierna beror på flera faktorer. I ena änden av spektrumet finns batterier tillverkade med de billigaste komponenterna som finns. Dåliga celler, dåligt testade, ej testade eller ej laddade.

Transporterade i dålig förpackning, lång lagringstid innan försäljning, dåligt stöd, dålig/utan garanti och brist på kompetens kring kringlösningar hos leverantören.
Vissa säljer till och med batterier utan BMS, men som annonseras med BMS (mer om BMS kommer senare).

I den andra delen av spektrumet finns batterier som bara använder de bästa komponenterna, dvs dyrare och bättre elektronik, bättre batteridator, bättre kablar, bättre celler,
dyrare formfaktorer, samt bättre testade komponenter.

Längre garanti, förstklassig support och säljs via godkända återförsäljare.

Här ska vi titta närmare på några av faktorerna!
Batterikomponenter - Battericeller



Cylindriska battericeller

Ett batteri med cylindriska celler innehåller vanligtvis mycket fler celler än ett batteri med prismatiska celler.

Det finns ofta över 100 celler i ett 12V 100Ah batteri. Det finns för- och nackdelar med alla konstruktioner och här är den största fördelen att cellerna är billigare att tillverka per Ah kapacitet. Den största nackdelen är att det finns långt fler komponenter och anslutningar i batteriet än vad det är med prismatiska celler och därmed fler komponenter som kan gå sönder, skaka loss etc.


Prismatiska battericeller

Batterier med prismatiska battericeller innehåller färre battericeller, i vissa fall endast 4 celler kopplade i serie. Fördelarna med denna uppställning är att batteriet har färre celler som kan skadas och färre anslutningar som kan skapa problem. Vilket ofta gör att batterier byggda på detta sätt är mer hållbara än batterier med cylindriska celler.

Den största nackdelen är att cellerna är dyrare att tillverka än batterier med runda battericeller. En annan fördel är att batterierna också kan vara lättare att reparera, om en cell skulle skadas.

Batterikomponenter - BMS


Battery Management System

Ett BMS (Battery Management System) är ett elektroniskt kretskort som sitter inuti batterierna. BMS'ens jobb är att skydda batteriet från förhållanden som kan skada det.

Till exempel så kopplar BMS ur batteriet vid direkt kortslutning, för hög temperatur, stoppar laddningen vid för låg temperatur. Den justerar laddström och värmesystem på SkanBatt Litium-batterier som har inbyggd värme, balanserar interna battericeller, har Bluetooth-teknik och coulomb-räknare , slutar ladda vid för hög laddningsström, stoppar förbrukning vid för hög förbrukning, stänger av batteriet vid för hög laddningsspänning och för låg spänning.

Blybatterier har inte denna säkerhetsfunktion och kan därmed skadas vid urladdning, kortslutning kan orsaka brand, batterierna kan överladdas/kokas osv.


Så vad är bra att veta om litiumbatterier för husbil, båt och stugor?

Som det mesta i världen är pris ofta förknippat med kvalitet, support och garanti på produkterna.

Kvaliteten på batterierna beror på flera faktorer. I ena änden av spektrumet finns batterier tillverkade med de billigaste komponenterna som finns. Dåliga celler, dåligt testade, ej testade eller ej laddade.

Transporterade i dålig förpackning, lång lagringstid innan försäljning, dåligt stöd, dålig/utan garanti och brist på kompetens kring kringlösningar hos leverantören.
Vissa säljer till och med batterier utan BMS, men som annonseras med BMS
(mer om BMS kommer senare).


I den andra delen av spektrumet finns batterier som bara använder de bästa komponenterna, dvs dyrare och bättre elektronik, bättre batteridator, bättre kablar, bättre celler, dyrare formfaktorer, samt bättre testade komponenter.

Längre garanti, förstklassig support och säljs via godkända återförsäljare.


Här ska vi titta närmare på några av faktorerna!

Batterikomponenter - Battericeller


Cylindriska battericeller

Ett batteri med cylindriska celler innehåller vanligtvis mycket fler celler än ett batteri med prismatiska celler.

Det finns ofta över 100 celler i ett 12V 100Ah batteri. Det finns för- och nackdelar med alla konstruktioner och här är den största fördelen att cellerna är billigare att tillverka per Ah kapacitet.

Den största nackdelen är att det finns långt fler komponenter och anslutningar i batteriet än vad det är med prismatiska celler och därmed fler komponenter som kan gå sönder, skaka loss etc.


Prismatiska battericeller


Batterier med prismatiska battericeller innehåller färre battericeller, i vissa fall endast 4 celler kopplade i serie.

Fördelarna med denna uppställning är att batteriet har färre celler som kan skadas och färre anslutningar som kan skapa problem. Vilket ofta gör att batterier byggda på detta sätt är mer hållbara än batterier med cylindriska celler.

Den största nackdelen är att cellerna är dyrare att tillverka än batterier med runda battericeller. En annan fördel är att batterierna också kan vara lättare att reparera, om en cell skulle skadas.

Batterikomponenter - BMS


Battery Management System


Ett BMS (Battery Management System) är ett elektroniskt kretskort som sitter inuti batterierna. BMS'ens jobb är att skydda batteriet från förhållanden som kan skada det.

Till exempel så kopplar BMS ur batteriet vid direkt kortslutning, för hög temperatur, stoppar laddningen vid för låg temperatur.

Den justerar laddström och värmesystem på SkanBatt Litium-batterier som har inbyggd värme, balanserar interna battericeller, har Bluetooth-teknik och coulomb-räknare , slutar ladda vid för hög laddningsström, stoppar förbrukning vid för hög förbrukning, stänger av batteriet vid för hög laddningsspänning och för låg spänning.

Blybatterier har inte denna säkerhetsfunktion och kan därmed skadas vid urladdning, kortslutning kan orsaka brand, batterierna kan överladdas/kokas osv.




Litiumbatterier och kyla.


Inga LiFePO4-batterier tål laddning när cellerna är under 0, med undantag för en svag laddningsström.

Det finns leverantörer som hävdar att detta inte är ett problem och man laddar ett LiFePO4-batteri när det är under 0 grader i tron att det kommer gå bra.

Men varje gång du gör detta blir batteriet mer skadat, och risken för ett katastrofalt fel ökar för varje cykel.

Det som händer när ett LiFePO4-batteri laddas när cellerna är under 0 grader, är att en litiumbeläggning uppstår på anoden i battericellen. Litiumbeläggningen gör att det finns mindre litium tillgängligt vilket gör att kapaciteten minskar.
Skadan som orsakas av laddning i minusgrader är proportionell mot mängden laddningsström.

Litium avsätts också som vassa "nålar" som kan orsaka både permanent minskad kapacitet, samt mikroskopiska punkteringar av membranet i batteriet, vilket så småningom kan leda till total kortslutning i en eller flera celler.

Det är många som forskar om nya tillsatser och legeringar som fungerar bättre i kyla, men i nuläget vet man inte om det finns andra än LTO-celler som faktiskt kan laddas i kyla.

LTO-celler har dock andra nackdelar som gör de olämpliga i
12V-batterier.



Vet du att ditt litiumbatteri kommer hanteras i kyla så finns det i nuläget bara två sätt att komma runt problemet.

1
2
Stäng av laddningen
när
cellerna är under
0 grader
Använd delar av laddningsströmmen för att värma cellerna
över 0 grader
innan laddningen kan återupptas som vanligt.


Om BMS'en inte har någon av dessa funktioner så är det viktigt att de som använder batteriet är medvetna om detta, och justerar laddningen om temperaturen är under 0.

Skanbatt har dock motverkat detta med deras Heat Pro serie där batterierna har fått integrerade värmeelement för att förbättra laddningen automatiskt
när det är kallt.






Så hur fungerar Litiumbatterier från Skanbatt?




Du har hört talas om litiumbatterier, men vad finns på marknaden?
Det finns minst 6 olika kemiska sammansättningar av litiumbatterier som alla har olika egenskaper och användningsområden.

Det finns också ett stort antal tillverkare, formfaktorer och varianter inom samma typ av batterikemi.


Varför är det olika priser för liknande produkter?
Som vi tidigare nämnt så skiljer sig kvalitén och tillverkningsnivån mellan diverse tillverkare, val av material och varumärke speglar ofta prisbilden.

Att dyrast är bäst är inte en nödvändighet men ett batteri i det övre prissegmentet kan vara ett säkert kort för ett långvarigt och tryggt ägande.

Ofta kan bra support finnas tillhands om olyckan är framme och även bra garantier.


Vad kan du förvänta dig att få på köpet?
När det kommer till produkter från Skanbatt så är det förstklassiga batterier det handlar om. Alla Skanbatts litiumbatterier är gjorda av LiFePo4 prismatiska celler, som är den mest stabila och säkra litiumcellen. Utrustade med ett avancerat BMS som håller koll på alla nivåer och ser till att batterierna presterar på toppnivå i alla lägen.

Deras Heat Pro serie har även fått integrerade värmeelement för att förbättra laddningen automatiskt när det är kallt.

Många batterier från Skanbatt är även integrerade med Bluetooth så man via deras app kan ha full koll på batteriets hälsa, spänning, aktuell förbrukning, temperatur och eventuella felkoder.

Vi använder själva dessa batterier i vår fiskebåt och kan starkt rekomendera dom.


Vad är viktigt att tänka på när man investerar i nya batterier?
Det du bör tänka på när du går i tankarna om att investera i nya batterier är lite frågor du bör ställa dig själv, vilka enheter ska batteriet driva i din båt, hur många och hur mycket kraft kommer krävas?

Hur kommer användandet se ut, blir det långa dagar på sjön eller korta sporadiska? I många fall kanske man även vill kunna lyfta ur batteriet för användning i andra fordon så då kan även storlek och tyngd vara en faktor som man måste fundera över.

Så vi tänkte ge ett litet exempel för att du ska få en idé om hur det kan se ut!



Som exempel kommer vi ta en av våra kollegors fiskebåt, i det här fallet en Linder 445 Catch som är utrustad med den senaste tekniken, teknik som kräver ett tillförlitligt elsystem för att fungera i ur och skur och ge ett bekymmersfritt ägande!

I vår kollegas fall så har han satsat på ett batteri som klarar av all teknik som han har i båten, har tillräcklig energinivå för att klara av längre fiskepass och perioder utan att behöva ladda samt inte behöva oroa sig över batteriet vid fiskepass som görs under perioder med låg temperatur där då tempen kan gå ner under nollan och batteriet ska klara av att hantera all den påfrestning som tillkommer.



Linder 445 Catch

Vår kollegas Linder är utrustad med följande produkter och batteriet
vi valt till står längre ner.

• Motor: Yamaha F30 BETL
• Elmotor: Garmin Force 50''
• Ekolod Förare: Garmin Echomap UHD 92sv
• Ekolod Främre: Garmin Echomap UHD 92sv
• Aktergivare: Garmin GT56
• Främre givare: Garmin Livescope Plus System
Vi har valt att sätta in ett 24v 100Ah Lithium Heat Pro från Skanbatt.
Detta batteri klarar alla krav som vår kollega har och kan gå långa perioder utan att behöva laddas.
Det sitter även en DC/DC så batteriet inte behöver laddas externt eller lyftas ur för laddning.

Noterbart är att detta batteri inte används som startbatteri, man bör undvika att använda ett litiumbatteri som startbatteri
då dom är designade som förbrukningsbatterier.


Just detta Heat Pro litiumbatteri klarar även kyla väldigt bra och är en av få batterier som kan laddas när temperaturen
går under noll grader.

Vi valde förutom vår kollegas kriterier även ett litium istället för ett blybatteri då vikten är lägre, du har en längre livslängd
och laddningstiden är kortare.

Vikten på ett litiumbatteri kontra bly har en avsevärd skillnad då litium har en högre energidensitet än bly och är därför oftast mycket mindre och lättare än motsvarande blybatteri med samma kapacitet.

Livslängden är även den avsevärt längre då ett välskött blybatteri i bästa förhållande på sin höjd håller i cirka 10 år. Ett litium under samma förhållande skulle då hålla runt 20 år.

Ett litiumbatteri tar även emot laddning på ett effektivare sätt än bly och laddas därför snabbare.
Du har även en betydligt lägre självurladdning med litium och det kräver därför mindre underhållsladdning än ett blybatteri, om ens någon.

Vid ett läge där ett litiumbatteri laddas ur så är ingen skada skedd förutsatt att du har en bra BMS som smart kopplar ifrån batteriet då batteriet laddats ur. Ett blybatteri däremot kan få förödande konsekvenser ifall det laddas ur och det kan få bestående skador där ett byte kan vara enda lösningen. Vi rekommenderar att man undviker att ladda ur alla typer av batterier för att säkerställa att batterierna håller sin livslängd.

Litiumbatteriers nominella kapacitet kan även utnyttjas praktiskt till 80–90% utan att deras livslängd försämras, motsvarande siffra för bly är cirka 50%. Detta gör att du bara behöver 60% av ett blybatteris kapacitet när du byter till litium.






Summering.




Så, vad vi kan konstatera är att du får otroliga viktbesparingar, snabbare laddning, enklare hantering, mer utrymme och längre livslängd.

Blybatteriets tid som förbrukningsbatteri är helt enkelt förbi och med Skanbatt får du driftsäkerhet, kvalité och ett batteri som du kan använda en lång tid framöver.

Så ta en titt på Skanbatts litiumbatterier, vi har ett brett sortiment för båtar, husbilar och stugor!

Skanbatt Litiumbatterier

Batteri 12v 100Ah Lithium Heat Pro
12695 kr
Köp
Batteri 12V 125Ah Lithium Heat Pro
16295 kr
Köp
Batteri 12v 50Ah Lithium Heat Pro
7295 kr
Köp
Batteri 12V 98Ah Lithium HPU
12995 kr
Köp
Batteri 24v 100Ah Lithium Heat Pro
24195 kr
Köp
Batteri 24V 50AH Lithium Heat Pro
12999 kr
Köp




Litiumbatterier och kyla.


Inga LiFePO4-batterier tål laddning när cellerna är under 0, med undantag för en svag laddningsström.

Det finns leverantörer som hävdar att detta inte är ett problem och man laddar ett LiFePO4-batteri när det är under 0 grader i tron att det kommer gå bra.

Men varje gång du gör detta blir batteriet mer skadat, och risken för ett katastrofalt fel ökar för varje cykel.

Det som händer när ett LiFePO4-batteri laddas när cellerna är under 0 grader, är att en litiumbeläggning uppstår på anoden i battericellen. Litiumbeläggningen gör att det finns mindre litium tillgängligt vilket gör att kapaciteten minskar.
Skadan som orsakas av laddning i minusgrader är proportionell mot mängden laddningsström.

Litium avsätts också som vassa "nålar" som kan orsaka både permanent minskad kapacitet, samt mikroskopiska punkteringar av membranet i batteriet, vilket så småningom kan leda till total kortslutning i en eller flera celler.

Det är många som forskar om nya tillsatser och legeringar som fungerar bättre i kyla, men i nuläget vet man inte om det finns andra än LTO-celler som faktiskt kan laddas i kyla.

LTO-celler har dock andra nackdelar som gör de olämpliga i 12V-batterier.

Vet du att ditt litiumbatteri kommer hanteras i kyla så finns det i nuläget bara två sätt att komma runt problemet.

1
2
Stäng av laddningen när cellerna är under 0 grader
Använd delar av laddningsströmmen för att värma cellerna över 0 grader innan laddningen kan återupptas som vanligt.

Om BMS'en inte har någon av dessa funktioner så är det viktigt att de som använder batteriet är medvetna om detta, och justerar laddningen om temperaturen är under 0.

Skanbatt har dock motverkat detta med deras Heat Pro serie där batterierna har fått integrerade värmeelement för att förbättra laddningen automatiskt när det är kallt.





Så hur fungerar Litiumbatterier från Skanbatt?


Du har hört talas om litiumbatterier, men vad finns på marknaden?
Det finns minst 6 olika kemiska samman-sättningar av litium-batterier som alla har olika egenskaper och användningsområden.

Det finns också ett stort antal tillverkare, formfaktorer och varianter inom samma typ av batterikemi.


Varför är det olika priser för liknande produkter?
Som vi tidigare nämnt så skiljer sig kvalitén och tillverkningsnivån mellan diverse tillverkare, val av material och varumärke speglar ofta prisbilden.

Att dyrast är bäst är inte en nödvändighet men ett batteri i det övre prissegmentet kan vara ett säkert kort för ett långvarigt och tryggt ägande.

Ofta kan bra support finnas tillhands om olyckan är framme och även bra garantier.


Vad kan du förvänta dig att få på köpet?
När det kommer till produkter från Skanbatt så är det förstklassiga batterier det handlar om. Alla Skanbatts litiumbatterier är gjorda av LiFePo4 prismatiska celler, som är den mest stabila och säkra litiumcellen. Utrustade med ett avancerat BMS som håller koll på alla nivåer och ser till att batterierna presterar på toppnivå i alla lägen.

Deras Heat Pro serie har även fått integrerade värmeelement för att förbättra laddningen automatiskt när det är kallt.

Många batterier från Skanbatt är även integrerade med Bluetooth så man via deras app kan ha full koll på batteriets hälsa, spänning, aktuell förbrukning, temperatur och eventuella felkoder.

Vi använder själva dessa batterier i vår fiskebåt och kan starkt rekomendera dom.


Vad är viktigt att tänka på när man investerar i nya batterier?
Det du bör tänka på när du går i tankarna om att investera i nya batterier är lite frågor du bör ställa dig själv, vilka enheter ska batteriet driva i din båt, hur många och hur mycket kraft kommer krävas?

Hur kommer användandet se ut, blir det långa dagar på sjön eller korta sporadiska?

I många fall kanske man även vill kunna lyfta ur batteriet för användning i andra fordon så då kan även storlek och tyngd vara en faktor som man måste fundera över.


Så vi tänkte ge ett litet exempel för att du ska få en idé om hur det kan se ut!


Som exempel kommer vi ta en av våra kollegors fiskebåt, i det här fallet en Linder 445 Catch som är
utrustad med den senaste tekniken.

Teknik som kräver ett tillförlitligt elsystem för att fungera i ur och skur och ge ett bekymmersfritt ägande!

I vår kollegas fall så har han satsat på ett batteri som klarar av all teknik som han har i båten, har tillräcklig energinivå för att klara av längre fiskepass och perioder utan att behöva ladda.

Inte heller behöva oroa sig över batteriet vid fiskepass som görs under perioder med låg temperatur där då tempen kan gå ner under nollan och batteriet ska klara av att hantera all den påfrestning som tillkommer.
Linder 445 Catch

Vår kollegas Linder är utrustad med följande produkter och batteriet vi valt till står längre ner.

• Motor: Yamaha F30 BETL
• Elmotor: Garmin Force 50''
• Ekolod Förare: Garmin Echomap UHD 92sv
• Ekolod Främre: Garmin Echomap UHD 92sv
• Aktergivare: Garmin GT56
• Främre givare: Garmin Livescope Plus System

Vi har valt att sätta in ett 24v 100Ah Lithium Heat Pro från Skanbatt. Detta batteri klarar alla krav som vår kollega har och kan gå långa perioder utan att behöva laddas.

Det sitter även en DC/DC så batteriet inte behöver laddas externt eller lyftas ur för laddning.

Noterbart är att detta batteri inte används som startbatteri, man bör undvika att använda ett litiumbatteri som startbatteri då dom är designade som förbrukningsbatterier.

Just detta Heat Pro litiumbatteri klarar även kyla väldigt bra och är en av få batterier som kan laddas när temperaturen går under noll grader.

Vi valde förutom vår kollegas kriterier även ett litium istället för ett blybatteri då vikten är lägre, du har en längre livslängd och laddningstiden
är kortare.

Vikten på ett litiumbatteri kontra bly har en avsevärd skillnad då litium har en högre energidensitet än bly och är därför oftast mycket mindre och lättare än motsvarande blybatteri med samma kapacitet.

Livslängden är även den avsevärt längre då ett välskött blybatteri i bästa förhållande på sin höjd håller i cirka 10 år. Ett litium under samma förhållande skulle då hålla runt 20 år.

Ett litiumbatteri tar även emot laddning på ett effektivare sätt än bly och laddas därför snabbare. Du har även en betydligt lägre självurladdning med litium och det kräver därför mindre underhållsladdning än ett blybatteri, om ens någon.

Vid ett läge där ett litiumbatteri laddas ur så är ingen skada skedd förutsatt att du har en bra BMS som smart kopplar ifrån batteriet då batteriet laddats ur.

Ett blybatteri däremot kan få förödande konsekvenser ifall det laddas ur och det kan få bestående skador där ett byte kan vara enda lösningen. Vi rekommenderar att man undviker att ladda ur alla typer av batterier för att säkerställa att batterierna håller sin livslängd.

Litiumbatteriers nominella kapacitet kan även utnyttjas praktiskt till 80–90% utan att deras livslängd försämras, motsvarande siffra för bly är cirka 50%. Detta gör att du bara behöver 60% av ett blybatteris kapacitet när du byter till litium.





Summering.


Så, vad vi kan konstatera är att du får otroliga viktbesparingar, snabbare laddning, enklare hantering, mer utrymme och längre livslängd.

Blybatteriets tid som förbrukningsbatteri är helt enkelt förbi och med Skanbatt får du driftsäkerhet, kvalité och ett batteri som du kan använda en
lång tid framöver.

Så ta en titt på Skanbatts litiumbatterier, vi har ett brett sortiment för båtar, husbilar och stugor!

Skanbatt Litiumbatterier

Batteri 12v 100Ah Lithium Heat Pro
12695 kr
Köp
Batteri 12V 125Ah Lithium Heat Pro
16295 kr
Köp
Batteri 12v 50Ah Lithium Heat Pro
7295 kr
Köp
Batteri 12V 98Ah Lithium HPU
12995 kr
Köp
Batteri 24v 100Ah Lithium Heat Pro
24195 kr
Köp
Batteri 24V 50AH Lithium Heat Pro
12999 kr
Köp


Logga in