Tips & Trix
Lite tips och trix om äldre bogpropellrar och ankarspel från Engbo/Sidepower.

Produkter från Sleipner är något som vi ofta talar för som ett bra val när du vill ha ett nytt ankarspel eller en bogpropeller till din båt. Vi har i stort sett fullsortiment med Sleipners artiklar och en lång historia med att arbeta med deras produkter. Det finns vissa frågor som ställs oftare än andra, hur gör jag nu, vad händer om, så vi tänker att vi helt enkelt skriver ner lite saker som ofta kan skapa huvudbry hos dig som båtägare.

Vi börjar med bogpropeller så hittar du lite ankarspelstankar längre ned.




Bogpropeller

Ibland vill det sig så pass illa att om något händer med din bogpropeller så behöver man byta ut hela enheten, detta är en stor investering och man bör tänka igenom noga vad man är ute efter, var man nöjd med kraften som den äldre bogpropellern hade osv. Att välja en ny bogpropeller från Sleipner är ett bra val då man får hög kvalitet med en lång livslängd och en otroligt bra support om något skulle uppstå, varken det är ett fel eller en enkel undran om hur saker fungerar.

Det har hänt mycket dom senaste åren när det kommer till Sleipners organisation. Alla produkter som tidigare har varit Engbo eller Sidepower är nu Sleipner.

Sidepower är relativt ”nytt” och där är många delar fortfarande aktiva och det går att finna reservdelar, sprängskisser och information. Som med alla utgångna varumärken så går det tyvärr inte alltid. Engbo är det lite svårare med, dom har sedan länge utgått och det kräver mer för att hålla liv i dom enheter som fortfarande finns kvar i båtarna.




Vad händer om min rem går av?

Vi har tagit fram egna remsatser till dom vanligaste bogpropellrarna från Engbo och Sidepower, vi tycker att det känns som dårskap att behöva köpa en ny enhet på grund av att en rem går av, kan man byta den kan man få ur några år till från sin älskade Engbo/Sidepower-bogpropeller.

En annan aspekt är att en ny bogpropeller utan remdrift är ståendes och bygger således mycket mer på höjden, Där av kan det krävas stor ombyggnation för att få till det.
Remsats Engbo EBS20
Marinsystem
1095 kr
Köp
Remsats Engbo XF20
Marinsystem
1095 kr
Remsats Engbo XF130
Marinsystem
1095 kr
Köp
Remsats Engbo EB20
Marinsystem
1095 kr
Köp
Remsats Komplett Engbo XF75/XF90
1795 kr
Köp
Remsats Engbo EB 75/90
1095 kr
Köp
Remsats Engbo XF60
Marinsystem
1095 kr
Köp




Vad händer om min motor går sönder och inget utbyte finns?

Att tänka på om exempelvis motorn eller växelhuset går sönder är att det finns många olika adaptrar för att du ska kunna byta ut din enhet utan att behöva byta trumma på din båt, det är inte alltid det blir en perfekt passform i propeller/trumrelation men definitivt så pass bra att även om det skulle försvinna lite effekt på vägen så behöver du inte kapa upp din båt och byta trumma.

Givetvis är det första man ska göra att kika om det faktiskt finns en ren utbytesmotor, men det är väldigt skralt med tillgång på dessa så oftast får man räkna med en större operation än endast motorbyte.



Vad händer om min propeller går sönder?

Går din propeller/propellrar sönder så har vi dom flesta modeller hemma för direkt leverans, även till äldre enheter. Det man kan tänka på är att vissa enheter går att uppgradera med nya propellrar som är mer effektiva, kräver mindre ström och går mycket tystare. I dessa fall brukar vi rekommendera att man byter till en uppgraderingssats för att slippa tillgångsproblem framgent!





Hur ofta ska jag byta anod?

Du bör ha som rutin att kika på din anod/anoder varje gång din båt torrsätts. Är det så att det är väldigt anfrätt eller om det faktiskt inte finns någon anod kvar, då bör man till och med ta på sig cyklopet och kika även under säsong. Att byta anod på sitt växelhus är väldigt mycket billigare än att byta växelhus. Glöm inte att alltid ha lite fett på bulten som håller fast anoden.

Din anod bör sitta antingen framför din propeller eller på växelhusets baksida och är oftast lätt att komma åt och byta.

Vi har alla anoder i lager och du hittar dem här
Extra notering
Om du gillar att bada så är det också värt att ta en titt under ytan så att det inte heller har fastnat någon fiskelina mellan propeller och packbox. Fiskelinan har sönder packboxen och sen läcker det in vatten i växelhuset.

Anod SP/SE 55/60/75/80/95/100

Nyhet

159 kr
Köp
Aluminiumanod SP/SE/SH 125-300
309 kr
Köp
Aluminiumanod SP/SE 30/35/40/50

Nyhet

115 kr
Köp





Kan jag köpa vilken ny kontrollpanel som helst till mitt gamla Engbo?

Nej, inte utan att först se om din enhet är plus eller minusstyrd. Det man kan göra är att köpa en signaladapter 12-00159, det denna gör är att vända styrsignalen så att nya plusstyrda kontrollpaneler kan sköta äldre minusstyrda enheter från Engbo. Passar för enheter mellan 2005-2013.

Signaladaptern hittar du här
Signal Adapter Engbo/Sidepower
849 kr
Köp
Touchpanel Fyrkantig 12/24V
1499 kr
Köp
Joystickpanel 12/24V Svart
2309 kr
Köp



Min kontroll slutade bara att fungera

Det kan såklart finnas många anledningar till att ens ankarspelskontroll slutar att fungera, något så enkelt som ett batteri. Det som däremot gör att vi tar upp detta är att vissa äldre kontrollmodeller som exempelvis RC-modellerna störs ut av 5G, så är det så att din kontroll slutar att fungera som den ska så kan det vara så att du eller någon i båten nyligen bytt till ett 5G-abonnemang. Testa då att stänga av all 5G i båten och se om det fungerar då.

Det som man behöver göra om detta är felet är att plocka bort sin reciever för att sedan skicka ner denna och sin kontroll till Sleipner för uppdatering. Frakten får man stå för själv men själva jobbet är gratis, sen får du tillbaka dina produkter, uppdaterade och klara.

Problem med kontakt

Det vanligaste problemet när ens system glappar är att man har fått ärg på sina kontaktstycken, det bästa att göra då är först en okulär besiktning för att se om du har synlig ärg som du kan ta hand om. Nästa steg är att mäta upp strömmen, börja med att mäta vid din kontrollpanel sen jobba dig fram mot din bogpropeller och se vart någonstans det felar.

När du gjort rent kontakstycken så använd en bra elspray för att smörja och få bort fukt. Vill man ge anslutningarna ett bättre skydd så gör man iordning alla kontaktytor och tvättar av allt med tex brakeclean/isopropanol och återmonterar kabelsko samt bult och därefter målar anslutningen med så kallad elektrisk eltejp. Tex denna artikel från Evinrude: 0909570 Black Neoprene Dip

Elspray No:1
499 kr
Köp
WD-40 Multispray 200ml
85 kr
Köp





Ankarspel

Det viktiga med ankarspel är att se till att dom slitdelar man använder är i det skick som dom behöver vara.

Det man bör ha koll på inför varje säsong är

   ►
Är den blyade ankarlinan tvättad? (Se tvättråd nedan under underhåll)
   ► Är Linkniven hel och inte har några vassa kanter?
   ► Är Linfingret i bra skick?
   ► Är fjädern till Linföraren bra eller har den blivit slapp?
   ► Är drivskivorna slitna? (Dessa slits väldigt mycket snabbare om man inte tvättar sin lina)

Extra notering
Glöm inte att alltid se till att din säkerhetsvajer/kedja är fastsatt i ankaret under färd för att slippa en otrevlig överraskning.



Underhåll

Det problem som folk oftast upplever med sina ankarspel är att dom slirar, detta är faktiskt i dom flesta fallen ett resultat av att man inte har tvättat sin blyade ankarlina (Detta gäller huvudsakligen om båten används i salt och bräckt vatten men det skadar inte att tvätta den även om man använder den i sötvatten), den ska tvättas varje säsong för att inte bli glatt och stel vilket gör att linhjulen slirar och ditt ankarspel får jobba extra hårt. Sedan kan den såklart även vara uttjänt varpå den måste bytas ut. För att tvätta linan fyller du en tunna som rymmer hela din lina med sötvatten och lite såpa och låt linan ligga 24 timmar i det och efter det kan du lägga ner den i rent sötvatten och börja mata in den.

Det kan även vara linhjulen/drivskivorna, är dessa i plast så blir dom slitna och förlorar sitt grepp, då är det hög tid för ett byte, detta är ingen stort ingrepp och något som dom flesta klara av att göra själva. Glöm inte att alltid byta fjädern till linföraren vid byte av linhjul och aldrig överspänna denna vid montering då den är rostfri och lätt att spänna ut för mycket så den tappar spänst.


Har du köpt en båt som redan har ankarspel så rekommenderar vi att du ser över detta direkt och kanske till och med tvättar linan och byter linhjul för att slippa problem under säsongen, är linan fransig så kan man vända på linan och lämna in den till nån som kan splitsa dit kausen i andra änden och få nytt liv i linan, då ska man tänka på att använda den kausen som sitter och inte ta en ny som är för stor så den inte går igenom ankarvaggan. Eller satsa på en ny lina, dessa är vanligast i 12, 14 och 16mm samt längder om 30 & 50 meter.

När man väljer längd på lina så ska man tänka på att man bör ha 3 gånger djupet där man brukar ankra, dvs är det 10 meter djupt bör man ha 30 meter ankarlina ute för att få rätt vinkel på linan så ditt ankare får bästa förutsättning för att fästa.

Har du linfinger, linhjul eller linkniv i metall så är det väldigt sällan dessa behöver bytas ut.






Linan passar inte min svirvel från Sleipner

Sleipner har en egen design på sina Kaus så använder du produkter från Sleipner så ska du även använda deras blyade ankarlinor, köper du exempelvis en vanlig blyad lina från Robline så kommer denna ej att passa andra produkter från Sleipner.
Engbo Blyad Ankarlina

Nyhet

fr. 1999 kr
Svirvel Rostfri 100mm 7,5-15kg
735 kr
Köp
Svirvel Rostfri 120mm 20-30kg
805 kr
Köp




Kan jag köpa vilken ny kontrollpanel som helst till mitt gamla Engbo?

Nej, inte utan att först se om din enhet är plus eller minusstyrd. Det man kan göra är att köpa en signaladapter 12-00159, det denna gör är att vända styrsignalen så att nya plusstyrda kontrollpaneler kan sköta äldre minusstyrda enheter från Engbo. Passar för enheter mellan 2005-2013.

Signaladaptern hittar du här


Min kontroll slutade bara att fungera

Det kan såklart finnas många anledningar till att ens ankarspelskontroll slutar att fungera, nåt så enkelt som ett batteri. Det som däremot gör att vi tar upp detta är att vissa äldre kontrollmodeller som exempelvis RC-modellerna störs ut av 5G, så är det så att din kontroll slutar att fungera som den ska så kan det vara så att du eller någon i båten nyligen bytt till ett 5G-abonnemang. Testa då att stänga av all 5G i båten och se om det fungerar då.

Det som man behöver göra om detta är felet är att plocka bort sin reciever för att sedan skicka ner denna och sin kontroll till Sleipner för uppdatering. Frakten får man stå för själv men själva jobbet är gratis, sen får du tillbaka dina produkter, uppdaterade och klara.


Problem med kontakt

Det vanligaste problemet när ens system glappar är att man har fått ärg på sina kontaktstycken, det bästa att göra då är först en okulär besiktning för att se om du har synlig ärg som du kan ta hand om. När du gjort rent kontakstycken så använd en bra elspray för att smörja och få bort fukt. Vill man ge anslutningarna ett bättre skydd så gör man iordning alla kontaktytor och tvättar av allt med tex brakeclean/isopropanol och återmonterar kabelsko samt bult och därefter målar anslutningen med så kallad elektrisk eltejp. Tex denna artikel från Evinrude: 0909570 Black Neoprene Dip

Nästa steg är att mäta upp strömmen, börja med att mäta vid din kontrollpanel sen jobba dig fram mot ditt ankarspel och se vart någonstans det felar.
Elspray No:1
499 kr
Köp
WD-40 Multispray 200ml
85 kr
Köp



Ibland fungerar inte min frifall-funktion

Är det en nyinstallation så beror detta troligen på att du har fel vinkel från spelet mot ankaret. Är installationen redan klar så kan man testa att addera lite vikt på sitt ankare, faller det ut då så kan man byta till ett lite tyngre ankare istället för att göra om installationen med nya hål i båten som resultat. Man kan även prova att justera stoppringarna för att få ankaret att släppa lättare.

Har det däremot fungerat fint innan så kan det mycket väl vara så att du har fått några minimala grader på bromsbackarna, detta gör att även om bromsen är släppt så ligger den på och man behöver rycka till i linan för att ankaret ska börja falla.

Detta är inte jättevanligt men det är inget som kommer lösa sig av sig självt utan måste ses över, antingen av dig själv eller en verkstad. Har du garanti på produkten ska du absolut inte öppna den.



Mitt ankarspel stannar inte i rätt lägen

Är det så att ditt ankarspel inte stannar där det ska, exempelvis i sköljläge, då är det antingen den induktiva givaren eller stoppring/mässingstråden som har ramlat av eller på annat vis inte känns av. Har du eller ska du byta ankarlina så har vi en guide på hur du fäster dina stoppringar/mässingstråd.

Den guiden hittar du här



Byte av elektronik på äldre spel med 3 st knappar
Har du ett äldre G:a ankarspel så styrdes det via en panel och fjärrkontroll med tre knappar (upp/ner och P)
Det du måste göra är att bryta strömmern och demontera din äldre panel, fjärrkontroll, kretskort och kontaktor från båt och från befintligt spel.
Sedan får du ersätta den med ny elektronik från Sleipner enligt nedan

Fast manöverpanel för att ersätta gamla

Fjärrkontroll för bogpropeller + ankarspel

Manöverkabel som finns i flera längder

Elbox & säkring

Elbox Ankarspel 12/24V
4985 kr
Köp
Automatsäkring 150A MIDI & MAXI
949 kr
Köp
Automatsäkring Maxi 24V 200A
949 kr
Köp


Installation

På befintlig installation så går det två stycken 35mm2 kablar mellan batteri och spel. Vid längre sträckor än 16m totallängd för plus och minus så ska 50mm2 kabel användas. Dessa kapas på vägen och blir matning till elboxen (150800) anslutningar B+ och B- via en säkring/brytare.

Från elboxen (150800) ska det nu gå fyra stycken 35mm2 kablar, använd tidigare kapade samt lägg till två stycken 35mm2 kablar. Dessa kablar ska gå mellan plintar märkta med A1, A2, D1 och D2, både på elboxen och elmotorn.

Kabeln till den induktiva givaren kan behöva skarvas och kopplas in på elboxen (150800). Se manualen för 150800 för kopplingsschema samt manualer för fjärrkontroller och paneler om du är osäker.




Summering
Att försöka hitta rätt bland ny utrustning när man kanske inte riktigt vet vad som behövs bytas ut kan verkligen vara en djungel. Med den här guiden har vi försökt hjälp till och se till så att du hittar rätt för att ditt båtliv ska bli en fröjd. Skulle du köra fast helt eller ha frågor som du känner att du kanske inte riktigt fått svar på i den här guiden så tveka inte att höra av dig till oss!





Tips & Trix
Lite tips och trix om äldre bogpropellrar och ankarspel från Engbo/Sidepower.

Produkter från Sleipner är något som vi ofta talar för som ett bra val när du vill ha ett nytt ankarspel eller en bogpropeller till din båt. Vi har i stort sett fullsortiment med Sleipners artiklar och en lång historia med att arbeta med deras produkter.

Det finns vissa frågor som ställs oftare än andra, hur gör jag nu, vad händer om, så vi tänker att vi helt enkelt skriver ner lite saker som ofta kan skapa huvudbry hos dig som båtägare.

Vi börjar med bogpropeller så hittar du lite ankarspelstankar längre ned.




Bogpropeller

Ibland vill det sig så pass illa att om något händer med din bogpropeller så behöver man byta ut hela enheten, detta är en stor investering och man bör tänka igenom noga vad man är ute efter, var man nöjd med kraften som den äldre bogpropellern hade osv. Att välja en ny bogpropeller från Sleipner är ett bra val då man får hög kvalitet med en lång livslängd och en otroligt bra support om något skulle uppstå, varken det är ett fel eller en enkel undran om hur saker fungerar.

Det har hänt mycket dom senaste åren när det kommer till Sleipners organisation. Alla produkter som tidigare har varit Engbo eller Sidepower är nu Sleipner.

Sidepower är relativt ”nytt” och där är många delar fortfarande aktiva och det går att finna reservdelar, sprängskisser och information. Som med alla utgångna varumärken så går det tyvärr inte alltid. Engbo är det lite svårare med, dom har sedan länge utgått och det kräver mer för att hålla liv i dom enheter som fortfarande finns kvar i båtarna.
Vad händer om min rem går av?

Vi har tagit fram egna remsatser till dom vanligaste bogpropellrarna från Engbo och Sidepower, vi tycker att det känns som dårskap att behöva köpa en ny enhet på grund av att en rem går av, kan man byta den kan man få ur några år till från sin älskade Engbo/Sidepower-bogpropeller. En annan aspekt är att en ny bogpropeller utan remdrift är ståendes och bygger således mycket mer på höjden, Där av kan det krävas stor ombyggnation för att få till det.

Remsats Engbo EBS20
Marinsystem
1095 kr
Köp
Remsats Engbo XF20
Marinsystem
1095 kr
Remsats Engbo XF130
Marinsystem
1095 kr
Köp
Remsats Engbo EB20
Marinsystem
1095 kr
Köp
Remsats Komplett Engbo XF75/XF90
1795 kr
Köp
Remsats Engbo EB 75/90
1095 kr
Köp
Remsats Engbo XF60
Marinsystem
1095 kr
Köp

Vad händer om min motor går sönder och inget utbyte finns?

Att tänka på om exempelvis motorn eller växelhuset går sönder är att det finns många olika adaptrar för att du ska kunna byta ut din enhet utan att behöva byta trumma på din båt, det är inte alltid det blir en perfekt passform i propeller/trumrelation men definitivt så pass bra att även om det skulle försvinna lite effekt på vägen så behöver du inte kapa upp din båt och byta trumma.

Givetvis är det första man ska göra att kika om det faktiskt finns en ren utbytesmotor, men det är väldigt skralt med tillgång på dessa så oftast får man räkna med en större operation än endast motorbyte.
Vad händer om min propeller går sönder?

Går din propeller/propellrar sönder så har vi dom flesta modeller hemma för direkt leverans, även till äldre enheter. Det man kan tänka på är att vissa enheter går att uppgradera med nya propellrar som är mer effektiva, kräver mindre ström och går mycket tystare.

I dessa fall brukar vi rekommendera att man byter till en uppgraderingssats för att slippa tillgångsproblem framgent!


Hur ofta ska jag byta anod?

Du bör ha som rutin att kika på din anod/anoder varje gång din båt torrsätts. Är det så att det är väldigt anfrätt eller om det faktiskt inte finns någon anod kvar, då bör man till och med ta på sig cyklopet och kika även under säsong. Att byta anod på sitt växelhus är väldigt mycket billigare än att byta växelhus. Glöm inte att alltid ha lite fett på bulten som håller fast anoden.

Din anod bör sitta antingen framför din propeller eller på växelhusets baksida och är oftast lätt att komma åt och byta.

Vi har alla anoder i lager och du hittar dem här

Extra notering

Om du gillar att bada så är det också värt att ta en titt under ytan så att det inte heller har fastnat någon fiskelina mellan propeller och packbox. Fiskelinan har sönder packboxen och sen läcker det in vatten i växelhuset.

Anod SP/SE 55/60/75/80/95/100

Nyhet

159 kr
Köp
Aluminiumanod SP/SE/SH 125-300
309 kr
Köp
Aluminiumanod SP/SE 30/35/40/50

Nyhet

115 kr
Köp

Kan jag köpa vilken ny kontrollpanel som helst till mitt gamla Engbo?

Nej, inte utan att först se om din enhet är plus eller minusstyrd. Det man kan göra är att köpa en signaladapter 12-00159, det denna gör är att vända styrsignalen så att nya plusstyrda kontrollpaneler kan sköta äldre minusstyrda enheter från Engbo. Passar för enheter mellan 2005-2013.

Signal Adapter Engbo/Sidepower
849 kr
Köp
Touchpanel Fyrkantig 12/24V
1499 kr
Köp
Joystickpanel 12/24V Svart
2309 kr
Köp

Min kontroll slutade bara att fungera

Det kan såklart finnas många anledningar till att ens ankarspelskontroll slutar att fungera, något så enkelt som ett batteri.

Det som däremot gör att vi tar upp detta är att vissa äldre kontrollmodeller som exempelvis RC-modellerna störs ut av 5G, så är det så att din kontroll slutar att fungera som den ska så kan det vara så att du eller någon i båten nyligen bytt till ett 5G-abonnemang. Testa då att stänga av all 5G i båten och se om det fungerar då.


Det som man behöver göra om detta är felet är att plocka bort sin reciever för att sedan skicka ner denna och sin kontroll till Sleipner för uppdatering. Frakten får man stå för själv men själva jobbet är gratis, sen får du tillbaka dina produkter, uppdaterade och klara.
Problem med kontakt

Det vanligaste problemet när ens system glappar är att man har fått ärg på sina kontaktstycken, det bästa att göra då är först en okulär besiktning för att se om du har synlig ärg som du kan ta hand om. Nästa steg är att mäta upp strömmen, börja med att mäta vid din kontrollpanel sen jobba dig fram mot din bogpropeller och se vart någonstans det felar.

När du gjort rent kontakstycken så använd en bra elspray för att smörja och få bort fukt. Vill man ge anslutningarna ett bättre skydd så gör man iordning alla kontaktytor och tvättar av allt med tex brakeclean/isopropanol och återmonterar kabelsko samt bult och därefter målar anslutningen med så kallad elektrisk eltejp. Tex denna artikel från Evinrude: 0909570 Black Neoprene Dip

Elspray No:1
499 kr
Köp
WD-40 Multispray 200ml
85 kr
Köp




Ankarspel

Det viktiga med ankarspel är att se till att dom slitdelar man använder är i det skick som dom behöver vara.
Det man bör ha koll på inför varje säsong är

 ►
Är den blyade ankarlinan tvättad? (Se tvättråd nedan under underhåll)
 ► Är Linkniven hel och inte har några vassa kanter?
 ► Är Linfingret i bra skick?
 ► Är fjädern till Linföraren bra eller har den blivit slapp?
 ► Är drivskivorna slitna? (Dessa slits väldigt mycket snabbare om man inte tvättar sin lina)

Extra notering

Glöm inte att alltid se till att din säkerhetsvajer/kedja är fastsatt i ankaret under färd för att slippa en otrevlig överraskning.
Underhåll

Det problem som folk oftast upplever med sina ankarspel är att dom slirar, detta är faktiskt i dom flesta fallen ett resultat av att man inte har tvättat sin blyade ankarlina (Detta gäller huvudsakligen om båten används i salt och bräckt vatten men det skadar inte att tvätta den även om man använder den i sötvatten), den ska tvättas varje säsong för att inte bli glatt och stel vilket gör att linhjulen slirar och ditt ankarspel får jobba extra hårt. Sedan kan den såklart även vara uttjänt varpå den måste bytas ut.

För att tvätta linan fyller du en tunna som rymmer hela din lina med sötvatten och lite såpa och låt linan ligga 24 timmar i det och efter det kan du lägga ner den i rent sötvatten och börja mata in den.


Det kan även vara linhjulen/drivskivorna, är dessa i plast så blir dom slitna och förlorar sitt grepp, då är det hög tid för ett byte, detta är ingen stort ingrepp och något som dom flesta klara av att göra själva. Glöm inte att alltid byta fjädern till linföraren vid byte av linhjul och aldrig överspänna denna vid montering då den är rostfri och lätt att spänna ut för mycket så den tappar spänst.

Har du köpt en båt som redan har ankarspel så rekommenderar vi att du ser över detta direkt och kanske till och med tvättar linan och byter linhjul för att slippa problem under säsongen, är linan fransig så kan man vända på linan och lämna in den till nån som kan splitsa dit kausen i andra änden och få nytt liv i linan, då ska man tänka på att använda den kausen som sitter och inte ta en ny som är för stor så den inte går igenom ankarvaggan. Eller satsa på en ny lina. Dessa är vanligast i 12, 14 och 16mm samt längder om 30 & 50 meter.

När man väljer längd på lina så ska man tänka på att man bör ha 3 gånger djupet där man brukar ankra, dvs är det 10 meter djupt bör man ha 30 meter ankarlina ute för att få rätt vinkel på linan så ditt ankare får bästa förutsättning för att fästa.


Har du linfinger, linhjul eller linkniv i metall så är det väldigt sällan dessa behöver bytas ut.


Linan passar inte min svirvel från Sleipner

Sleipner har en egen design på sina Kaus så använder du produkter från Sleipner så ska du även använda deras blyade ankarlinor, köper du exempelvis en vanlig blyad lina från Robline så kommer denna ej att passa andra produkter från Sleipner.

Engbo Blyad Ankarlina

Nyhet

fr. 1999 kr
Svirvel Rostfri 100mm 7,5-15kg
735 kr
Köp
Svirvel Rostfri 120mm 20-30kg
805 kr
Köp

Kan jag köpa vilken ny kontrollpanel som helst till mitt gamla Engbo?

Nej, inte utan att först se om din enhet är plus eller minusstyrd. Det man kan göra är att köpa en signaladapter 12-00159, det denna gör är att vända styrsignalen så att nya plusstyrda kontrollpaneler kan sköta äldre minusstyrda enheter från Engbo. Passar för enheter mellan 2005-2013.

Signaladaptern hittar du här


Ibland fungerar inte min frifall-funktion

Är det en nyinstallation så beror detta troligen på att du har fel vinkel från spelet mot ankaret. Är installationen redan klar så kan man testa att addera lite vikt på sitt ankare, faller det ut då så kan man byta till ett lite tyngre ankare istället för att göra om installationen med nya hål i båten som resultat. Man kan även prova att justera stoppringarna för att få ankaret att släppa lättare.

Har det däremot fungerat fint innan så kan det mycket väl vara så att du har fått några minimala grader på bromsbackarna, detta gör att även om bromsen är släppt så ligger den på och man behöver rycka till i linan för att ankaret ska börja falla.

Detta är inte jättevanligt men det är inget som kommer lösa sig av sig självt utan måste ses över, antingen av dig själv eller en verkstad. Har du garanti på produkten ska du absolut inte öppna den.
Mitt ankarspel stannar inte i rätt lägen

Är det så att ditt ankarspel inte stannar där det ska, exempelvis i sköljläge, då är det antingen den induktiva givaren eller stoppring/mässingstråden som har ramlat av eller på annat vis inte känns av. Har du eller ska du byta ankarlina så har vi en guide på hur du fäster dina stoppringar/mässingstråd.

Den guiden hittar du här


Problem med kontakt

Det vanligaste problemet när ens system glappar är att man har fått ärg på sina kontaktstycken, det bästa att göra då är först en okulär besiktning för att se om du har synlig ärg som du kan ta hand om. När du gjort rent kontakstycken så använd en bra elspray för att smörja och få bort fukt.

Vill man ge anslutningarna ett bättre skydd så gör man iordning alla kontaktytor och tvättar av allt med tex brakeclean/isopropanol och återmonterar kabelsko samt bult och därefter målar anslutningen med så kallad elektrisk eltejp. Tex denna artikel från Evinrude: 0909570 Black Neoprene Dip


Nästa steg är att mäta upp strömmen, börja med att mäta vid din kontrollpanel sen jobba dig fram mot ditt ankarspel och se vart någonstans det felar.

Elspray No:1
499 kr
Köp
WD-40 Multispray 200ml
85 kr
Köp

Min kontroll slutade bara att fungera

Det kan såklart finnas många anledningar till att ens ankarspelskontroll slutar att fungera, nåt så enkelt som ett batteri.

Det som däremot gör att vi tar upp detta är att vissa äldre kontrollmodeller som exempelvis RC-modellerna störs ut av 5G, så är det så att din kontroll slutar att fungera som den ska så kan det vara så att du eller någon i båten nyligen bytt till ett 5G-abonnemang. Testa då att stänga av all 5G i båten och se om det fungerar då.


Det som man behöver göra om detta är felet är att plocka bort sin reciever för att sedan skicka ner denna och sin kontroll till Sleipner för uppdatering. Frakten får man stå för själv men själva jobbet är gratis, sen får du tillbaka dina produkter, uppdaterade och klara.


Byte av elektronik på äldre spel med 3 st knappar
Har du ett äldre G:a ankarspel så styrdes det via en panel och fjärrkontroll med tre knappar (upp/ner och P)

Det du måste göra är att bryta strömmern och demontera din äldre panel, fjärrkontroll, kretskort och kontaktor från båt och från befintligt spel.
Sedan får du ersätta den med ny elektronik från Sleipner enligt nedan


Fast manöverpanel för att ersätta gamla

Fjärrkontroll för bogpropeller + ankarspel

Manöverkabel som finns i flera längder

Elbox & säkring

Elbox Ankarspel 12/24V
4985 kr
Köp
Automatsäkring 150A MIDI & MAXI
949 kr
Köp
Automatsäkring Maxi 24V 200A
949 kr
Köp

Installation

På befintlig installation så går det två stycken 35mm2 kablar mellan batteri och spel. Vid längre sträckor än 16m totallängd för plus och minus så ska 50mm2 kabel användas. Dessa kapas på vägen och blir matning till elboxen (150800) anslutningar B+ och B- via en säkring/brytare. Här finns det en tariff på vilken diameter man ska använda beroende på längd.

Från elboxen (150800) ska det nu gå fyra stycken 35mm2 kablar, använd tidigare kapade samt lägg till två stycken 35mm2 kablar. Dessa kablar ska gå mellan plintar märkta med A1, A2, D1 och D2, både på elboxen och elmotorn.

Kabeln till den induktiva givaren kan behöva skarvas och kopplas in på elboxen (150800). Se manualen för 150800 för kopplingsschema samt manualer för fjärrkontroller och paneler om du är osäker.



Summering
Att försöka hitta rätt bland ny utrustning när man kanske inte riktigt vet vad som behövs bytas ut kan verkligen vara en djungel. Med den här guiden har vi försökt hjälp till och se till så att du hittar rätt för att ditt båtliv ska bli en fröjd.

Skulle du köra fast helt eller ha frågor som du känner att du kanske inte riktigt fått svar på i den här guiden så tveka inte att höra av dig till oss!




Logga in