Så surrar du fast båten med spännband!

Är det dags att transportera båten? Kanske från vinterförvaringen till sjösättning eller är det dags att ta upp båten? Att surra fast en båt på släp med spännband är viktigt både för säkerheten och för att skydda båten.

Innan du börjar

Kontrollera att släpvagnen är rätt anpassad för båtens vikt och längd. Se till att båten ligger rätt på stöttor, kölrullar och sidostöd – båten måste sitta stumt mot trailern så använd rejäla spännband med märkning för brottstyrka (minst 2 ton rekommenderas för större fritidsbåtar). Kontrollera att banden är hela – inga skador, fransar eller rostiga spännare.
Säkra motorn

Använd en transom saver eller en klassisk regel när du ska säkra motorn inför transport. Se till att hissa ner motorn så att den vilar mot regeln innan du ger dig ut på vägarna.

Surra fast båten ordentligt

Det gäller även korta sträckor. Använd rejäla spännband så att båten fästs säkert mot trailern. Spänn fast spännbanden på styrbord och babord sida i aktern riktat framåt mot fören. Sätt sedan ett spännband i fören. På så sätt kan båten varken röra sig framåt eller bakåt när du trailar.

Ha rätt kultryck

Det är viktigt att lasta båten så jämnt som möjligt så kultrycket inte överskrider den vikt som står på kulhandsken. Hur mycket du kan lasta på beror på vilken båt och bil du har, men normalt brukar det ligga på 50-80 kg. Ett för lågt kultryck gör fordonet baktungt och instabilt. Risken ökar då att trailern börjar wobbla och att du förlorar kontroll över bilen. Ett för högt kultryck gör båttrailern framtung. Det gör att bilens halvljus bländar andra förare och bilens dragförmåga blir sämre.

Kolla lyset

Det är precis samma regler som gäller för din trailers ljus som för din bil. Se därför till att dubbelkolla lyset. Koppla på elen innan avfärd – och glöm inte att testa trailerns blinkers.

Glöm inte veven

Att tappa veven på vinschen under färd är både onödigt och trafikfarligt. De flesta vevar går att ta av, se därför till att ta av den innan färd för både din och dina medtrafikanters skull. Skulle du glömma den och den försvinner, så finns det nya att köpa hos båthandlarna.


Glöm inte

Båten inte får sticka ut mer än 20 cm på var sida av trailern. Och om båt och motor sticker ut mer än en meter bakåt måste detta markeras med en flagga.

Bruttovikten på en obromsad trailer (vikt på trailer + båt) inte får överskrida bilens bruttovikt.

När allt är fixat kan du känna dig trygg med att din trailerfärd går smidigt och säkert.




Med rätt surrning står din båt stadigt, oavsett väg och väder

Hos oss hittar du spännband i flera längder och fabrikat – allt från smidiga band för mindre båtar till kraftiga modeller för större ekipage. Vi erbjuder dessutom ett brett sortiment av vinschar och trailertillbehör som gör din transport både säker och enkel!




Kör försiktigt!







Så surrar du fast båten med spännband!

Är det dags att transportera båten? Kanske från vinterförvaringen till sjösättning eller är det dags att ta upp båten? Att surra fast en båt på släp med spännband är viktigt både för säkerheten och för att skydda båten.
Innan du börjar

Kontrollera att släpvagnen är rätt anpassad för båtens vikt och längd. Se till att båten ligger rätt på stöttor, kölrullar och sidostöd – båten måste sitta stumt mot trailern så använd rejäla spännband med märkning för brottstyrka (minst 2 ton rekommenderas för större fritidsbåtar). Kontrollera att banden är hela – inga skador, fransar eller rostiga spännare.
Säkra motorn

Använd en transom saver eller en klassisk regel när du ska säkra motorn inför transport. Se till att hissa ner motorn så att den vilar mot regeln innan du ger dig ut på vägarna.

Surra fast båten ordentligt

Det gäller även korta sträckor. Använd rejäla spännband så att båten fästs säkert mot trailern. Spänn fast spännbanden på styrbord och babord sida i aktern riktat framåt mot fören. Sätt sedan ett spännband i fören. På så sätt kan båten varken röra sig framåt eller bakåt när du trailar.

Ha rätt kultryck

Det är viktigt att lasta båten så jämnt som möjligt så kultrycket inte överskrider den vikt som står på kulhandsken. Hur mycket du kan lasta på beror på vilken båt och bil du har, men normalt brukar det ligga på 50-80 kg. Ett för lågt kultryck gör fordonet baktungt och instabilt. Risken ökar då att trailern börjar wobbla och att du förlorar kontroll över bilen. Ett för högt kultryck gör båttrailern framtung. Det gör att bilens halvljus bländar andra förare och bilens dragförmåga blir sämre.

Kolla lyset

Det är precis samma regler som gäller för din trailers ljus som för din bil. Se därför till att dubbelkolla lyset. Koppla på elen innan avfärd – och glöm inte att testa trailerns blinkers.

Glöm inte veven

Att tappa veven på vinschen under färd är både onödigt och trafikfarligt. De flesta vevar går att ta av, se därför till att ta av den innan färd för både din och dina medtrafikanters skull. Skulle du glömma den och den försvinner, så finns det nya att köpa hos båthandlarna.


Glöm inte

Båten inte får sticka ut mer än 20 cm på var sida av trailern. Och om båt och motor sticker ut mer än en meter bakåt måste detta markeras med en flagga.

Bruttovikten på en obromsad trailer (vikt på trailer + båt) inte får överskrida bilens bruttovikt.

När allt är fixat kan du känna dig trygg med att din trailerfärd går smidigt och säkert.




Med rätt surrning står din båt stadigt, oavsett väg och väder

Hos oss hittar du spännband i flera längder och fabrikat – allt från smidiga band för mindre båtar till kraftiga modeller för större ekipage.

Vi erbjuder dessutom ett brett sortiment av vinschar och trailertillbehör som gör din transport både säker och enkel!






Kör försiktigt!


Logga in